Safarit, Arusha, Norongoro, Lake Manyara ja Masaikylä.

Koneemme Amterdamissa, siinä viettäisimme seuraavat 10 tuntia

Päivä 1 - Lento Tansaniaan, lauantai 21.10
Lähtö Helsingistä Amsterdamin kautta Kilimanjaron kansainväliselle lentokentälle, Saapuminen illalla

Näkymä hotellin parvekkeelta kadulle.

.......Kirjoitan matkakertomuksen omasta näkökulmastani. Jokaisella on omat ja erilaiset kokemukset matkasta. Pari vuotta sitten alkoi matkan suunnittelu ja nyt 20.10.2006 klo 23.30 matka oli viimein alkamassa. Tämä matka erosi kaikin puolin muista jo tekemistäni ulkomaanmatkoista. Olihan nyt matkan pääasiallisena tarkoituksen nousta Afrikan mahtavimmalle vuorelle Kilimanjarolle. MK.......

......Koko vuosi oli kuntoiltu ja aina ajateltu kaikkea matkaa silmälläpitäen. Hotellimme Arushan kaupungissa oli meille luksuselämään tottuneille hieman kauhistus mutta opin pian että se oli hyvä hotelli koska siellä tuli vettä ja lisäksi se oli vielä lämmintäkin. Ensimmäinen ja taisi olla myös viimeinen hotelli, jossa saimme lämmintä vettä.MK......

Arushan puistossa.

Päivä 2 - Arusha:n luonnonpuisto sunnuntai 22.10
Ajoimme noin 20 km Arushan kaupungista Arushan kansallispuistoon. Arushan luonnonpuistossa ihailimme Meru vuoren huippua, sen metsäisiä vuoristorinteitä, sekä laakso järvialueita. Pienestä koostaan huolimatta Arushan luonnonpuistosta löytyy näköetäisyydeltä lukematon määrä eläin -ja kasvikunnan ihmeitä. Eläimistö koostuu suurista nisäkkäistä norsuista, puhveleista ja kirahveista aina pienempiin sukeltaja-antilooppeihin. Lintuja on noin 400 eri lajia.

........Kävimme kolmessa luonnonpuistossa, Arusha, Ngorongoro ja Manyara. Oli ihana seistä autossa kuumassa auringon paisteessa ja katsella villieläimiä. Näimme paljon esim. seeproja, gnuantilooppeja, kirahveja, norsuja, virtahepoja, pahkasikoja ja apinoita. Jokainen luonnonpuisto oli omalla tavallaan erilainen ja kaunis. Joka paikassa huomasi että Tansaniassa oli ihmisiä ja paljon. Asunnot olivat todella alkeellisia ja kaikki oleskelivat suurimman ajan päivästä ulkona. Kaikesta näki että kansa oli köyhää. Kerjäläisiä ei silti ollut ja ruokaakin oli ilmeisesti riittävästi. Vierailu Masai-maassa oli huippukokemus! Yöpyminen lantamajassa jäi todella mieleeni. Maja oli todella kuuma ja valvoimme koko yön. Maatessamme lehmäntaljoilla pimeässä ötökät kävelivät iholla ja villikissa hyppi nurkissa. Lehmät odottivat oven takana pääsyä kotiinsa. Me vieraat olimme vallanneet niiden kodin. Majan eteisestä meni karsinat kummallekin puolelle majaa. Kylän 100 lapsella oli sama isä. Miehellä oli 30 vaimoa! MK....

Mount Meru

Hienolta näyttää.

Petoeläimiä ei puistossa ole lukuun ottamatta satunnaisia leopardin vierailuja, joten merkittyjä polkuja pitkin voi turvallisesti kävellä. Ei tarvitse edes hyvää tuuria kun jo näkee puissa ilakoivia apinoita ja lintuja sekä kasvillisuuden seassa hyppelehtiviä gaselleja. Akasiapuun lehviä riipiviä kirahveja ei voi olla näkemättä aivan Lodgen lähellä kun taas ihmistä vieroksuvan norsun näkeminen tarvitsee hieman onnea matkaan. Alempana lähellä Momela-jarviä olevilla ruohoniityillä voi nähdä puhvelien lisäksi isompia Gnu antilooppeja sekä järvissä virtahepoja. Sieltä löytää myös Flamingoja, eri haikara lajeja sekä hanhia. Ylempänä liitelevät kotkat joiden siipien kärkiväli lähentelee kolmea metriä.

Puhveli, Afrikan vaarallisimpia eläimiä ärsytettynä.

Myöskin kirahvit olivat paikalla.

Illalla ajamme takaisin Arushaan Meru House In hotelliin. Illallisen söimme kiinalaisessa ravintolassa.

Päivä3 -  Masai maa maanantai 23.10
Ajomme Arushasta noin 250 kilometriä Masai kylään. Masai kylä on vuoristossa ja siellä ovat yöt varsin viileitä. Majoittaudumme Masai mbomiin (majoihin), tutustumme Masai kulttuuriin, luonnonlääkkeisiin ja elämäntapaan joka on säilynyt lähes muuttumattomana.

Masaikylässä vuohen syöntiä.

.......Hassua. Ennen matkaa kerroin kaikille, että olen menossa Kilimanjarolle. Takaisin tultuani kerroin aina olleeni Tansaniassa. Olin lähtenyt tällä kertaa matkalle ottamatta kovinkaan paljoa selvää, mihin oikeastaan olen lähdössä. Kilimanjarolle vain piti päästä. Vaeltamaan olimme lähdössä. Muu osa matkasta oli vain sivujuonnetta. RT......

........Kuitenkin jo alkumatkasta, safareilla ja masai-kylässä Afrikka teki suuren vaikutuksen. Elämä ja maailma siellä on niin kovin toisenlaista kuin mihin olemme täällä kotona tottuneet. Safareilla näimme ja tapasimme eläimiä ja asioita, joita olimme aikaisemmin nähneet vain televisiossa ja elokuvissa ja kirjoissa. Ja nyt näimme sen kaiken omin silmin. Ja kaiken sen elämän todellisuudessa, minkä olimme nähneet vain television dokumenteissa, tai minkä olimme vain lukeneet kirjoista ja esitteistä. RT.......

........Elämä ja ihmiset masai-kylässä tekivät suuren vaikutuksen. Ihmiset vaikuttavat onnellisilta ja hyväntuulisilta huolimatta meikäläisittäin ajatellen puutteellisista asuin- ja elinolosuhteista. Vietimme illan ja yön kylässä. Saimme herkullista paistettua vuohen lihaa masaiden tapaan. Olisin kernaasti halunnut myös kokeilla perinteistä juomaa, jota teurastuksen yhteydessä valmistetaan. Masait esittivät meille perinteisiä sota- ja kosintatansseja ja veivät myös meitä mukaan tanssimaan. Saimme lainaksi myös masaiden kauniita kaulureita tanssin ajaksi. Nuoret äidit lapsineen olivat hyvin halukkaita tekemään tuttavuutta kanssamme ja vietimmekin yhdessä iltaa pitkälle yöhön. Yhteisen puhutun kielen puuttuminen ei millään tavoin haitannut kanssakäymistä ja seurustelua. Savimajassa hyvin nukutun lyhyen yön jälkeen aamulla on nopea herätys – aurinko on juuri nousemassa. Matkan piti kuitenkin jatkua. Kun Inkerin kanssa tulimme uudestaan masai-kylään, niin pienen vaelluksemme jälkeen samoja nuoria äitejä tuli istumaan puun katveeseen kanssamme pitämään meille seuraa. Asiaa meillä olisi ollut puolin ja toisin – yhteisen kielen puuttuminen vain teki juttelusta olematonta. RT.....

..........Pääsimme Inkerin kanssa ”valloittamaan” pienen huipun lähellä kylää. Oppaina meillä oli kolme masai-miestä. Tämä vaellusharjoitus antoi jo viitteitä siitä, millaista tulisi olemaan noustessa Kilimanjarolle. Aurinko paistoi kirkaalta taivaalta. Päivän kuumuus oli polttavaa ja teki noususta raskasta. Kasvot punoittivat ja vettä kului noustessa. Oppailta opimme nopeasti, että aina pysähtyessämme hakeuduimme varjoon. Rauhallisesta nousutahdista huolimatta syke nousi, hengitys tiheni ja kasvot punoittivat. Oppaillamme ei näyttänyt olevan minkäänlaisia ongelmia – heillä ei ollut edes mitään juomista mukana. He eivät kertomuksensa mukaan tarvitse.  Matkalla oppaamme Naftal näytti minkä kasvin juurista masait valmistivat rohtoa ehkäisemään malariaa ja minkä kasvin lehdistä valmistetaan rohtoa flunssaan. Näimme matkallamme seeproja ja antilooppeja sekä elefantin ja kirahvin jätöksiä.. Paluu alas oli helppoa ja nopeaa. Kun toiset matkalaisistamme tulivat meitä hakemaan, masai-naiset toivat meille nähtäväksi valmistamiaan koruja ja miehet veitsiä.

Illaksi palasimme Karatun kaupunkiin melkeinpä ylelliseen hotelliimme. RT.......

Turistit ihmettelevät touhua.

Yöpymispaikkamme Masaikylässä. hyvin uni maittoi.

Aamu sarastaa.

Päivä 4  - Masai maa - Crater Rim Wiew In Hotel (1700 m) tiistai 24.10
Raija ja Inkeri tekivät parin tunnin kapuamisen  Eluai vuorelle Masaiden opastuksella.

Me muut teimme safarin myös Lake Manyara kansallispuistoon. Siellä tapasimme paljon norsuja ja apinoita.

Nuori uros vesipaikalla

Iltapäivällä ajomme länteen kohti Itä-Afrikan suurta hautavajoamaa. Majoitumme yöksi Crater Rim Wiew In Hotel. Rentouduimme Hotellin rehevässä puutarhassa paikallisen tanssiesityksen katsomisella ja valmistaudumme seuraavan päivän N'gorongoron safariin..

Päivä 5  - Ngorongoro:n kraateri - Crater Rim Wiew In Hotel keskiviikko 25.10

Renkaita paikkasimme usein, nyt Norongoron tiellä.

Aamiaisen jälkeen nousimme viimeiset jyrkänteet nelivedolla N'gorongoron kraaterin reunalle (2300-2800 m). josta oli huikeat näköalat kraaterin pohjalle. Laskeuduimme mutkittelevaa tietä alas kraatteriin. Kiersimme kraaterin tasangot gepardeja, sarvikuonoja, leijonia, seebra ja antilooppilaumoja seuraten. Suolammikoissa oli virtahepojen yhdyskuntia ja kraaterin keskellä olevalla suolajärvellä valtaisat punaisten flamingojen parvet.Leijonaa emme tällä kerralla nähneet, joku tiesi kertoa nähneensä sen vilaukselta.

Hippo

Strutsi savannilla

Ulvoo kuin hyeena.

Retkilounaalle menimme lammen rannalle ja eväät oli pakko syödä sisällä autossa koska lounaspaikan yläpuolella pyöri kymmenittäin haarahaukkoja, jotka mielellään ottavat osansa sekä lounaasta että lounastajasta.

Illaksi majoittaudumme takaisin Crater Rim Wiew In Hotelliin.

Päivä 6 - Ajo Moshiin, Kilemakyaro Mountain Lodgeen torstai 26.10

Ensimmäinen tarkempi havainto pääkohteesta, Kilimanjaron huipusta

Ajoimme aamusta 240 kilometriä koko päivän Arushan kaupunkiin tutustuen paikallisiin nähtävyyksiin matkan varrella. Otamme iisisti ja koemme Afrikkaelämyksiä. Arushan kaupungista jatkamme edelleen Moshin kaupunkiin (80km) ja majoittaudumme Kilemakyaro Mountain Lodgeen.

Siinä nautiskelemme kauniista maisemasta........